Foto’s en video’s via Snapchat zijn luttele seconden zichtbaar en weer weg. Tieners maken gretig gebruik van Snapchat om te delen waar ze zijn of met een ‘filter’ een foto rond te sturen. Er zijn echter ook al heel wat tienermeisjes die zich behoorlijk in de app hebben vergist. Ze stuurden een pikante foto naar die ene leuke jongen. En al was die foto maar kort zichtbaar, een screenshot bleek gauw gemaakt en gedeeld.
Beursgang
Ik hoop dat ik het verkeerd heb, maar ook beleggers kunnen zich binnenkort vergissen in Snapchat. Het bedrijf gaat namelijk naar de beurs. Snapchat heeft geld nodig en in het huidige beursklimaat is de kapitaalmarkt een interessante oplossing. Als belegger kijk je bij zo’n beursgang dan onder meer naar de waardering om te bepalen of het een interessante belegging. Daar ontstaat bij Snapchat een groot probleem.
Beurswaarde versus omzet
Het bedrijf haalt vrijwel alle inkomsten uit advertenties. Dagelijks zijn er 150 miljoen snapchatters actief en in 2016 genereerde dat $400 miljoen omzet. De kosten rijzen blijkbaar de pan uit, want onder de streep bedraagt het verlies een half miljard! Niet per definitie negatief, want het zou kunnen zijn dat Snapchat enorme omzetgroei verwacht. Dat valt tegen. De afgelopen periode zwakte de gebruikersactiviteit af en de verwachtingen zijn somber. Als er geen winst(verwachting) is, dan kun je op basis daarvan het bedrijf niet waarderen. Op basis van de geplande beursgang zou Snapchat $25miljard waard zijn. Een andere waarderingsratio is beurswaarde versus omzet. Die ratio is in dit geval dus 62. Ter vergelijking; Facebook noteert 12 keer de omzet en het zeer vergelijkbare Twitter 5 keer. Snapchat is in dat opzicht dus extreem duur. Ik hoop dat voor het geld dat beleggers investeren in Snapchat niet hetzelfde geldt als voor de foto’s en filmpjes op de app; voor je het weet is het weg.